Tribuna/Футбол/Блоги/Серія пенальті/Автоголи у футболі – анахронізм. Настав час скасувати це поняття
Думка

Автоголи у футболі – анахронізм. Настав час скасувати це поняття

Цікава пропозиція від Євгена Ванжі.

Автор — Evhen Wanzha
28 березня 2024, 23:20
42
Автоголи у футболі – анахронізм. Настав час скасувати це поняття

Футбол потихеньку рухається вперед, попри властивий йому консерватизм. З'явився ВАР, на постійній основі зберегли 5 замін, скасоване правили виїзного голу. обговорюється запровадження синьої картки та навіть зміна правила офсайду, яке є фундаментальним у цій грі.

І є в ній одна річ, яка стосується навіть не стільки правил, скільки особливостей футбольної статистики. Це автоголи. Їх можна називати анахронізмом, рудиментом, атавізмом. Але вони трапляються щотижня.

Суть одна – у футболі це абсолютно зайве.

Що в інших видах спорту

Візьмемо приклад іншого ігрового виду спорту – хокею. Там автоголів немає в природі. Звичайно, бувають випадки, коли шайба влітає у ворота після того, коли останньою її торкнувся хокеїст, який мав би ці ворота захищати. Або й відверто, хоч і випадково, забиває гол самому собі. Однак взяття воріт записують не на нього. Гол в актив отримує той гравець, хто торкнувся шайби останнім. Навіть якщо при вкиданні гравець закине шайбу у власні ворота, автором голу визнають того, хто боровся з ним на вкиданні після того, як рефері відновив гру.

Якщо ж, наприклад, захисник намагається розпочати атаку і якимось чином відправить шайбу у власні ворота, +1 у статистиці голів отримає той суперник, хто боровся з ним у цей момент або просто був найближче. Схожа ситуація і в баскетболі – якщо гравець помилково закидає у власне кільце, то очки у свій доробок отримає або той, хто був найближче до нього з суперників (в НБА), або капітан команди (за правилами ФІБА).

Чому це справедливо

Хокей та баскетбол застосовували перегляд відеоповторів арбітрами задовго до футболу. На мою думку, було б добре, якби й в цьому випадку передовий досвід був використаний. Навіщо взагалі потрібні автоголи? Розгляньмо кілька варіантів.

Припустимо, йде удар, стався серйозний рикошет, і м'яч влітає у ворота. Або захисник чи воротар невдало перериває простріл – і відправляє м'яча у сітку. Який сенс записувати гол на цього бідолаху? Він і так зажурений і картає себе, а потім цей прикрий інцидент буде навічно закріплений у статистиці сумним записом «own goal».

Чому це справедливо

І при цьому гравець, який бив/прострілював/навішував, не отримає жодного відображення своїх зусиль у статистиці. Навіть асист йому не записують, це несправедливо. Значно краще було б, якби його зусилля, які в підсумку призвели до забитого м'яча, були оцінені. Він би отримав бал у свій актив. Його заслуга в цьому є? Безумовно.

Тож оцінімо саме це, бо голи у свої ворота за великим рахунком не потрібні нікому. Особливо абсурдно це виглядає у випадках, коли різниця між голом і автоголом дуже тонка. От подивіться, який гол відібрали у Віктора Коваленка. Навіть зараз цілком можна було записувати на нього, але ні – зарахували гол у власні ворота Матіасу Віньї з «Сассуоло», якому від цього точно не легше.

Що й казати про свіжий випадок із автоголом Миколи Матвієнка у матчі проти боснійців. Спочатку його записали на рахунок захисника збірної Боснії і Герцеговини Денниса Хаджикадунича, але потім УЄФА вирішила переписати забитий м’яч на автогол Матвієнка. Кому від цього стало краще?

Чому це справедливо

Показовими мені здаються ситуації, коли м'яч після удару у каркас воріт рикошетить голкіперу в спину чи голову і опиняється у сітці, але гол у свої ворота записують на воротаря. От не дуже давній випадок з матчу Ліги чемпіонів «Наполі» – «Реал», коли подібне трапилось з голкіпером неаполітанців Алексом Меретом. Набагато справедливіше було б визнати автором забитого м'яча того, хто бив. У цьому випадку – Федеріко Вальверде.

Як це вплинуло б на історію футболу

Згадаємо легендарний фінал Кубка УЄФА 2001 року «Ліверпуль» – «Алавес». «Червоні» перемогли 5:4 у додатковий час. Тоді ще діяло правило «золотого голу». А вийшов «золотий автогол» Дельфі Хелі. Як ви можете побачити на відео, Хелі забив у власні ворота після навісу зі штрафного від Гарі Макалістера і таким прикрим чином увійшов у історію. А згідно з тим, що пропоную я, автором голу був би Макалістер. Так ми вбиваємо двох зайців – винагороджуємо зусилля гравця, чий навіс призвів до гола і знімаємо додатковий тягар з захисника, якому й так погано. Чесно зізнаюсь – сам вирішальний гол я приблизно пам'ятав, а от хто саме зробив цей навіс – вже ні. Виходить, що шотландець-ветеран, який наприкінці кар'єри провів чудовий період у «Ліверпулі», трохи недоотримав слави, бо він був би автором вирішального голу у фіналі єврокубка. І Хелі, впевнений, точно був би не проти.

А хтось пам'ятає, який футболіст відкрив рахунок у фіналі ЧС-2018? Так, Манджукич – зрізав м'яч у свої ворота. А хтось пам'ятає, хто виконував подачу зі штрафного перед дотиком хорватського форварда? Добре, що Грізманн пізніше таки забив свій гол, інакше його прізвища не було б у протоколі того поєдинку.

За цей автогол на ЧС-1994 колумбійця Андреса Ескобара застрелили на батьківщині. Хто знає, чи допоміг би йому «хокейний» підхід до футбольної статистики. Формальним автором голу був би не він, і можливо, це вберегло б його від жорстокого убивства. Хоча, звісно, перевірити це ми ніколи не зможемо.

Винятки

Допускаю, що можна не повністю копіювати досвід хокею, а у деяких виключних випадках голи у власні ворота можна все ж залишити в силі. Це ті ситуації, коли не було жодного доторку від команди, що атакує – максимум пресинг. Наприклад, як у цьому комічному епізоді матчу другої Бундесліги між «Санкт-Паулі» та «Гамбургом».

Або невдачу голкіпера «Астон Вілли» Петера Енкельмана у дербі з «Бірмінгемом», коли після ауту від Олофа Мелльберга він невдало зупинив м'яч і привіз гол, хоча якби він хоча б м'яча не торкався – ніякого голу не було б.

Тут можна дискутувати – записувати у таких ситуаціях голи у власні ворота чи скасовувати їх як клас взагалі. Навіть якщо ми обираємо перший варіант, то автогол буде явищем дуже рідкісним, майже реліктовим. Суть від цього не зміниться – з автоголами як зі статистичною одиницею у футболі слід або попрощатись зовсім, або звести це явище до абсолютного мінімуму.

Ми вже переконались в тому, що не слід боятись змін, навіть радикальних, якщо вони йдуть на користь грі. Час прийшов.

Бонус

З хокею я взяв би ще одну особливість обробки статистичних даних – це врахування передгольових передач. Футболу цього не вистачає. Асисти рахуються давно, а пас, який передував гольовій передачі – ні, хоча це було б логічно, бо їх роль дуже вагома. Часто буває, що передасист відіграє у гольовій комбінації важливішу роль у взятті воріт, ніж останній пас. Це дозволило б мати більш об'єктивну статистику дій гравців, яка краще відображала їхній вплив на гру в атаці.

Фото: Andre Chaco/Global Look Press, Darren Staples/Global Look Press

Найкраще у блогах
Сьогодні, 23:32Автор
Ерлінг Голанд придбав собі черговий суперкар – гравець «Манчестер Сіті» став власником унікальної Bugatti
Сьогодні, 22:46Автор
Лука Дончич запропонував Альфонсо Девісу перейти в «Реал» - словенець навіть пообіцяв гравцю «Баварії» зробити подарунок
Сьогодні, 22:33Блог
Роберт Левандовський міг опинитися в УПЛ – трансфер зірвався в останній момент
Сьогодні, 19:40Автор
👿 50 відтінків червоного. Усі брендові форми бельгійців: ностальгійні adidas, шаблонні Nike, креатив малих виробників
11
Сьогодні, 18:00Блог
«Бетіс» випустив лімітовані джерсі з зображенням «Наруто» – виглядає неймовірно
2
Сьогодні, 17:01Автор
Ламін Ямаль та Ніко Вільямс знову разом у таборі збірної Іспанії – поділилися відео, де вони лазять під тенісним столом
Сьогодні, 16:04Автор
Найвизначніші події та дати в 125-річній історії амстердамського "Аякса"
8
Більше цікавих постів у блогах
dima.diwade
По заголовку вирішив, що автор пропонує не зараховувати автоголи й пропонує захисникам в будь-якій небезпечній ситуації забивати у свої ворота. А так - згоден, що дуже багато автоголів, майже всі, мають бути зараховані на того, хто наносив удар. Тож, ідея досить здрава і я це б підтримав.
Відповісти
47
Spinosa
відповів на коментар користувача dima.diwade
А було б цікаво!
Відповісти
5
Ti Ukraine
відповів на коментар користувача Spinosa
Але якщо три рази у свої ворота заб'ють, то пенальті!
Відповісти
3
Паша Л.
відповів на коментар користувача Ti Ukraine
Який три рази у свої ворота, що за бред😅
Відповісти
3
chuma4oka
Відмінити автогол - погане рішення. Чітко прописати, коли його фіксувати - хороше. Приклади: Матвієнко вчора - не автогол, Дісасі з Лестером - автогол
Відповісти
25
mahatma_gandhi
відповів на коментар користувача chuma4oka
Відверто кажучи я ні на одному повторі так і не побачив там автогола, банальний рикошет скоріше
Відповісти
5
dima.diwade
відповів на коментар користувача mahatma_gandhi
Намалювали лінію траекторії м'яча до контакта з матвієнком й побачили, що мєяч летів би повз, аби не цей контакт. Тому переписали.
Відповісти
2
forestille
ну таке. Насправді, великого значення це не має, але дивно зараховувати гол гравцю, який виконував навіс, після якого мʼяч був зрізаний у ворота. Я б зробив інакше - записував би гравцю ʼасистʼ на автогол. Імхо, так значно логічніше буде
Відповісти
15
Було б добре записувати автогол не на когось із гравців, а просто - «Автогол». При цьому можна давати гольову передачу тому, хто пробивав/прострілював з команди суперника, бо часто це саме його заслуга. Ну і варіант з предасистом теж найс, але поки навряд до такого дійде
Відповісти
12
Пешеход Валера
Бредовая идея убрать автогол. Вчера матч США - Ямайка, игрок США подал угловой, а игрок Ямайки вколотил в свои ворота. На кого писать? На игрока США? Так мяч в ворота не летел и с какого х на него тогда записывать? И смотрю очень много сравнений с хоккеем, так может и мордабои разрешить? А х..и, пусть еб.шат друг друга, гулять так гулять
Відповісти
9
Nazarii Zanoz
відповів на коментар користувача Пешеход Валера
ну, чому, часом навмисне б'ється кудись в гущавину захисників, якщо кращого варіанту нема, якраз в надії на хороший відскок. Таке в мініфутболі особливо добре заходить, бо там плотність гравців більша, а ворота менші. Чи і в великому футболі, коли кут дуже не ок - часом найкраще рішення - спробувати попасти так в суперника, аби м'яч від нього відскочив в ворота. Це як в більярді, а гравець суперника просто як фішка, від якої відскочило. Якщо ви заб'єте від судді - гол на суддю ніхто не зарахує.
Відповісти
0
Пешеход Валера
відповів на коментар користувача Nazarii Zanoz
С углового?
Відповісти
3
ns3230
Теж давно вже про таке думав: усі "бойові" автоголи, коли відскочило у боротьбі, треба писати на того, хто своїм тиском змусив суперника помилитися. Виключення - відверто дурні ситуації, коли гравець дико затупив, не перебуваючи під пресингом. Типу, хотів віддати дальню діагональ з середини поля, а промазав і влупив прямо в сітку. Чи там воротар перечепився через м'яч при прийомі спокійного паса і закотив у ворота. Це вже явно автоголи і ніщо інше, бо заслуга в такому голі є лише і того, хто бив м'яча.
Відповісти
8
Мишка Семеняко
Ну у грі «Футбольний менеджер» коли гравець забиває у власні ворота, записують асист на гравця який виконував простріл(навіс). Але записувати гол по хокейній системі «на ближнього» - маразм. Тут потрібно допрацьовувати - наприклад: у випадку з Матвієнком - автоголу нема. А от якщо пас воротарю, а воротар проспав, або мʼяч летить Бог зна куди а захисник свою ногу виставив - автоголи є. Якщо колись ФІФА і вирішить це змінити - то не хотілось би щоб це була «хокейна система»
Відповісти
5
foreigner
по бонусу теж згоден, було б цікаво
Відповісти
5
nikmen
Забайтили заголовком. Проблема автоголов в том, что нет единой методики как их засчитывают. Сразу вспомнил гол Коваленко недавний, где там после класного удара мяч чиркнул защитника и в итоге у игрока забрали гол. И все в статистике так и останется а игру забудут....да ее уже забыли думаю.
Відповісти
5
Clq
відповів на коментар користувача nikmen
Так є методика. Автогол це коли м'яч явно не в ворота йшов.
Відповісти
5
Техніка Бєсєдіна
Спеціально лікбез для автора: у футболі теж рахують передгольові передачі. Просто ця статистика не безкоштовна.
Відповісти
4
Юве
Відмінити зовсім це нісенітниця. Одна справа рикошет, а інша - помилка гравця. Для цього ВАР і застосовують, щоб визначити автора голу
Відповісти
4
Андрей Шляхтиченко
повністю підтримую!))
Відповісти
3
Leg
Абсолютна згода з матеріалом.
Відповісти
3
Pavlo Sobchuk
Що робити, якщо після введення м'яча в гру з центра поля на старті матчу, гравець власної команди забиває автогол? На кого запишемо? Тут ще можна потанцювати відносно того, на кого записувати у випадку з Матвієнком (якщо м'яч летить у площину у воріт після першого удару), але якщо захисник заносить у свої ворота після прострілу, то якого дива це записувати на того, хто виконував передачу.
Відповісти
3
Олександр Стадник
відповів на коментар користувача Pavlo Sobchuk
Читайте статтю, а не лише заголовок
Відповісти
5
Сергій Броваренко
Головне не показуйте цю ідею Венгеру бо він захоче за автоголи давати фіолетові картки, зараховувати гол на тренера і вилучати на 11,5 секунд з поля гравця який його забив)) А якщо серйозно то ідея для обговорення цікава.
Відповісти
2
Дрогбексон
відповів на коментар користувача Сергій Броваренко
насправді Венгер пропонує багато правильних речей, ми просто ще не усвідомлюємо, наскільки він правий
Відповісти
1
Сергій Броваренко
відповів на коментар користувача Дрогбексон
Доводилось декілька разів читати його пропозиції, більшість яких на мою думку доволі спірні, але є і цікаві, хоча особисто мені як людині консервативній правила футболу краще взагалі не чіпати.
Відповісти
1
Genichesk_UA
Прикольна ідея... Скиньте цю статтю в ФІФА;) А на скільки часто в баскетболі самі собі забивають?) Навіть ніколи не думав про це... може хтось скине посилання на таке відео... Взагалі це як/куди треба кидати м'яча, щоб в свій коши влучити....чи мається на увазі коли в повітрі, в боротьбі типу твоя рука остання торкнулася м'яча??
Відповісти
2
Mикола Ткаченко
Я б ще відмінив штатних пенальтистів. Бо вони крутяться у кращих бомбардирах, а ті, хто заробляє пенальті, залишаються в тіні. Справедливо (і цікавіше) було б - заробив пенальті, то сам і бий. От і нагорода, і не буде ниття, що в кращих бомбардирах шаровики-пенальтисти.
Відповісти
2
ns3230
відповів на коментар користувача Mикола Ткаченко
Все одно пенальтисти будуть потрібні. Бо якщо футболіст заробив пенальті, бо суперник йому ногу зламав - навряд чи він проб'є) Хоча, звичайно, це запасний варіант. Бо практика показує, що грубі фоли з серйозними травмами у штрафному стаються не так вже часто. Найчастіше це просто гра рукою, підніжки, поштовхи у боротьбі і т.д., від яких гравці не зазнають важких ушкоджень. Тому при такому розкладі (якщо "автор" може - то пробиває він) у штатних пенальтистів роботи буде мало.
Відповісти
4
Clq
Щось згадав, як в хокеї японець тупо забув де чиї ворота, закинув шайбу у свої і навіть на мить руки радісно вскинув. Цікаво, теж на гравця суперників записали?
Відповісти
2
Диявол зі сходу
нісенітниця якась
Відповісти
2
Дрогбексон
повністю згоден
Відповісти
1
А як бути, коли команда розігрує мʼяч біля своїх воріт і захисник випадково віддає в ворота? Тим паче якщо на 1 хвилині це, і суперники взагалі мʼяча не торкалися
Відповісти
1
Qaz Wsx
відповів на коментар користувача Ochoaїксперґшантаж-Троєщина №510 ✙
На суддю.
Відповісти
3
відповів на коментар користувача Ochoaїксперґшантаж-Троєщина №510 ✙
в тексті є про таке, Льош
Відповісти
3
Юрій Яцуляк
Скасувати автоголи? А як тоді називати те - що вчудив Дісасі в матчі з Лестером???
Відповісти
1
Дрогбексон
відповів на коментар користувача Юрій Яцуляк
його пресингували - гол на рахунок того, хто пресингував
Відповісти
1
Yaroslav Yaroslav
Так питання не у рикошеті. Якщо м'яч летить у площину і є рикошет, то записують на того хто пробивав, а якщо м'яч летить повз, а після рикошету лише потрапляє у ворота, то записують на того чрез кого цей гол стався. Дивно записувати гол на людину, яка пробила криво і ніяк не могла забити, якби не незграбні дії чужого гравця. Якби його не було то і голу б не було. Чого б це вказувати у протоколі не того через кого стався гол, а просто людину яка пробивала в молоко? Як на мене цілком нормальне правило, через кого стався гол - того і записуємо. Хокей і тим більш баскетбол взагалі не підходять, там інший спорт, рідко такі моменти бувають з рикошетами.
Відповісти
1
Zar
не не, лучше автогол считать как два гола засчитывать) больше сумашествия, меньше логики)
Відповісти
1
відповів на коментар користувача Zar
а ви читали пост?)
Відповісти
7
Станіслав Кабаці
Згоден. Гарний текст.
Відповісти
0
Qaz Wsx
А ще до м'яча може ближче пролетіти горобець або фотограф за воротами чи глядач на трибунах щось крикнув воротар забив. Це якісь цікаві фантазії. Де стояли капітан. Жах просто. Гол потрібно забити, а не застояти.
Відповісти
-4