Tribuna/Футбол/Блоги/FootUAball/Шахтар і стратегія. Зміни або деградація.

Шахтар і стратегія. Зміни або деградація.

Блог — FootUAball
27
Шахтар і стратегія. Зміни або деградація.

Автор готував цей текст про зміни у баченні гри, стратегії розвитку та підходів до трансферів футболістів ще за 3 місяці до "історичної" бронзи "гірників".

Вже десятки років ми чуємо одну цитату, яка описує систему функціонування Шахтаря: "грати у шахтарівський футбол". Цю тезу започаткував Ахметов, і під нею заклали наступні постулати:

- грати у атакувальний футбол;

- більшість гравців в складі - бразильці, захист і голкіпер - українці, основний ринок - Бразилія;

- продавати за "дуже-дуже дорого" свій актив, основу якого складають легіонери;

- кожен сезон боротися за "золото" УПЛ та грати в ЛЧ з ціллю - 1/8 Ліги Чемпіонів.

І ця стратегія працювала досить непогано: десятки титулів в Україні, перемога в кубку УЄФА, щорічні виступи в груповому етапі Ліги Чемпіонів, перемоги над топ-клубами світу(мадридський Реал, Барселона, Рома, Челсі), продаж Мхітаряня, Фернандіньо, Вілліана, Кости, Фреда, Тейшейри, навіть того самого Чигринського або в топ клуби, або ж просто за дуже солідні кошти.

Навіть вже після 2014 року двічі грали у півфіналі Ліги Європи.

Ця стратегія була настільки успішно інтегрована в клубну систему, що навіть коли пішов Луческу у 2015 році, на заміну приходили менеджери, які так само давали результат як у Європі, так і в Україні.

Але останнім часом в мене з'явилася думка, що стала концепція розвитку у "гірників" починає деградувати.

1. У Шахтаря триває період "хаотичних та безперспективних підписань".

"Талант до заробітку знецінюється одразу, коли виявляється, що людина не вміє витрачати кошти з розумом", - цей постулат можна використати до Шахтаря останніх 5-6 років.

Ми всі пам'ятаємо рекордні трансфери "на вихід" Мудрика чи Фреда, Ферни та Тейшейри, але вони можуть бути затьмарені провальними купівлями гравців.

Ми не розуміємо, навіщо клубу спам гравців, яких потім вони віддають у оренди або ж продають за безцінь: Кайоде, Хочолава, Маркіньос Сіпріано, Валерій Бондаренко, Вітао, Коноплянка(якому було вже 30), Тотовицький, Джурасек, Назарина, Лукас Тейлор, Кастільйо, Граам, Лемкін, Міроші, Тоїров, Франьїч. І це тільки тих, кого я пригадав.

І тепер скажіть: скількох з цих футболістів ви взагалі пам'ятаєте?

Навіщо Шахтар перетворюється у такий собі "український Челсі", коли накупили гравців, не дали шанс їм розкритися/зрозуміли, що їх рівень нижчий і потім віддають по орендам, допоки їхній контракт не закінчується ?

Таке відчуття, що гравців завозять до Шахтаря впливові агенти, які отримують пристойну "компенсацію", рекламуючи своїх гравців як нових "Вілліанів та Мхітарянів", а на виході - нуль. То вже питання до контролю над трансферами, але здається, що зараз у Шахтаря "багато радників, а мало толку".

2. "Бразильський вектор" втрачає свою актуальність та спроможність для Шахтаря бути конкуретноспроможним.

Ще за часів Луческу Шахтар вирішив: для видовищності треба бразильці.

Матузалем, Брандао, Елано, Батіста, Ілсіньо, Дуглас Коста, Луїс Адріано, Алекс Тейшейра, Вілліан, Фернандіньо, Жадсон, Дентіньо, Алан Патрік, Тайсон, Бернард, Фред, Фернандо, Ісмаїлі, Марлос - це ті, кого одразу вдалося пригадати з тих гравців, яких обрали для проєкту побудови успішного клубу у Донецьку.

Хтось з них приходив і ставав легендою клубу, деякі приходили у статусі "новий Пеле", а виявилися "таланти, які не використали свій шанс", дехто гуляв по орендам, а хтось просто провалювався і про нього забували.

І якщо раніше більше 5 бразильців в одній команді Європи - це був нонсенс, то зараз це вже є сталою нормою.

Топ клуби світу, такі як Арсенал, Реал, Барселона вже дуже активно працюють на трансферному ринку і навряд чи зараз Шахтар буде спроможний перехопити у таких потужних клубів нових "Фернандіньо, Косту, Вілліана".

Тому треба, як на мене, виходити на новий, не менш перспективний та складний, але, потенційно, привабливий ринок: португальський.

Португальці мають більш європейський менталітет, вони більш швидко приймають європейську модель: "усі в атаку - усі в оборону", і головне - коли Україна стане членом ЄС, то у нашому футбольному світі з'явиться нове правило як "реєстрація гравців на сезон не з ЄС". Вже по 10-15 бразильців не вийде зареєструвати)

3. Клубу треба закінчувати "жонглуювання тренерами" і обрати єдиний вектор вибору коуча.

Ми бачимо хаотичні дії керівництва клубу, як на трансферному ринку, та і у підборі кадрів.

Ми до сих пір не розуміємо, чому звільнили Йовічевіча(якщо через 7:1 від Феєнорда - то, вибачте, але для Шахтаря останні 10 років програти з різницею у 4 і більше голів у Європі - це норма, і не завжди програш - це виключно провина тренера в таких матчів) і як клуб прийшов до кандидатури Ван Леувена, який хороший тренер, але, все-таки, не рівень клубу Ліги Чемпіонів.

Далі - приходить Пушич із "ментальністю, яке підходить до футболу Шахтаря", а далі провальний сезон - і одразу зміна. Я не захищаю діючого тренера "гірників", але адаптивна поведінка донецького клубу до своїх тренерів(та їх вибору) вже починає трохи бісити.

До слова, вже можна створювати новий фразеологізм: "летальна похвала Срни", бо як тільки він каже, що "ми довіряємо тренеру на 100%" - його через 2-3 місяці звільняють.

Цього літа ми можемо побачити вже 5 тренера у Шахтарі за останні чотири! роки. Забагато.

Також, я вважаю, що тренера треба обирати, який повинен видозмінити "шахтарівський футбол", а саме: навчити команду захищатися і втілювати ідею реалізації гри в контрпрессинг. Шахтар не вміє ані пресингувати, ані виходити з-під пресингу. А так грають вже усі успішні клуби Європи.

________________________

Деколи здається, що ситуація в Шахтарі нагадує дуже хорошу український вираз: "у семи няньок дитя без ока": забагато менеджерів - замало стабільного позитиву.

У Шахтарі ситуація наступна: "у двох генеральних менеджерів(Палкін та Срна) команда з бронзою".

Хочеться вірити, що цього літа головне керівництво клубу зробить "добрячий прочухан та суворі висновки", і будуть аналізувати провали у грі, у проєктуванні "успішного проєкту".

Бо якщо напів сигнали не допомагали робити висновки - то перша за 30! років "бронза" має розбудити президента Шахтаря.

Найкраще у блогах
Сьогодні, 00:06Автор
Дональд Трамп запитав гравців «Ювентуса» їхню думку щодо трансгендерних гравців під час візиту до Білого дому
Сполучені Штати Америки
2
Вчора, 23:32Автор
Фани «Ліверпуля» зловтішаються невдалою дією Трента в дебютному матчі за «Реал» – попередили мадридців
Вчора, 21:03Автор
Легенда «Реала» Тоні Кроос не розгубив скілів на пенсії — навчив сина контролю м’яча
Німеччина
Вчора, 20:45Блог
Був пенальті чи ні? Збірна України вимагала 11-метровий удар у вирішальній грі з Нідерландами
Вчора, 18:44Блог
Журналіст BBC пояснив, чому Ілля Забарний ідеально підходить для «ПСЖ» – українець наближається до трансферу у топклуб
1
Вчора, 17:12Блог
🔥 Арда Туран проти «Бешикташа»: бачили, яка статистика у нового тренера «Шахтаря» проти турків?
2
Вчора, 17:11Автор
«Аврора» та SkyUp об'єднуються, щоб скинути «Хіт» з грьобаного сідла. Чи чергова схемка в українському футзалі?
2
Більше цікавих постів у блогах
Nick Bell
>Ми бачимо хаотичні дії керівництва клубу Я не бачу, тренер не підходить, не дає результати його змінюють і в цьому нема нічого такого, гравець не заграв - його здають в оренду або на трансфер, теж норма. > і головне - коли Україна стане членом ЄС А що вже затвердили якусь дату вступу, лол. Коли рак на горі свисне, тоді й будемо португальців купляти, а зараз Кевін, Марлон, Аллісон, Невертон цілком ОК
Відповісти
3
відповів на коментар користувача Nick Bell
Зміна тренерів, яких називали "своїм на 100%" ще 3 місяці тому - це "не хаос"? А що ж тоді є "хаос" у Вашому розумінні? А про вступ в ЄС - ну так, це ж не треба заздалегідь готуватися, виходити на трансферний ринок Португалії, аналізувати його... Я б не хотів, аби Ви були моїм аналітиком та проєктним менеджером, якщо чесно, з Вашими недалекоглядними підходами...
Відповісти
0
Nick Bell
відповів на коментар користувача _Олександр Сирота_
Релакс кид, я к тебе аналитиком и не нанимаюсь, зачем мне начальник истеричка
Відповісти
0
Щодо бразильського вектору показовим буде наступний сезон: вже цієї весни помітно, що Кевін та Марлон стали лідерами команди та дають певний результат в УПЛ. Якщо їх прогрес продовжиться та підтвердиться в Європі, то це цілком можуть бути два нові великі бразильські трансфери Шахтаря.
Відповісти
3
відповів на коментар користувача Жинько Дероново-підзолистий
Я не проти цих гравців, але на перспективу можна розглядати і інші ринки гравців
Відповісти
0
demarque
Як на мене Шахатрю ще й не вистачає харизматичного капітана. Матвієнко якісний гравець, досвідчений але за харизмою зовсім не те.
Відповісти
2
відповів на коментар користувача demarque
До речі, дуже цікава думка, яку я не зачепив, а вона також важлива, згоден з Вами!
Відповісти
0
Гарна ідея, але для того, щоб мати найвищі бали, дуже раджу перечитувати текст. Десь є одруки, десь відступи та лише лапки. Усе це в комплексі псує загальне враження, але по змісту вийшло цікаво, хоч і дискусійно. Оцінка - 8
Відповісти
1
відповів на коментар користувача Барановський Сергій
Дякую за надану оцінку та рекомендації, врахую)
Відповісти
0
Дмитро Ватрас
Оцінка – 8.5 Одразу дякую за наведення своїх власних думок – це завжди цікаво читати, паралельно в голові погоджуючись/сперечаючись. І загалом текст легко сприймається: без зайвої інформації, всюди є аргументація. З деталей – порадив би використовувати менше лапок для підкреслення якихось термінів, як ось «успішний проєкт», «добрячий прочухан» тощо. І враховуючи хороший флоу вашого тексту, його можна було трохи більше розширити. Можливо, зробите це у наступних раундах з іншими темами. Очікуватимемо на них ✌️
Відповісти
1
відповів на коментар користувача Дмитро Ватрас
Дуже дякую, врахую Ваші побажання!)
Відповісти
0
Asd Maks23
Судячи з придбань взимку - навряд вони змінять вектор бразильський на португальський )
Відповісти
1
_Олександр Сирота_
відповів на коментар користувача Asd Maks23
Рано чи пізно вони побачать правила ЄС, коли Україна стане частиноє Європи і тоді буде дилема)
Відповісти
0
Volоdymyr Harets
Оцінка - 8. Цьому матеріалу десь не вистачило ще одного разу на прочитання перед публікацією - так би вдалося позбутися неприємних одруків, які впадали в око. Наведені приклади здебільшого логічні (хоч і не всюди - наприклад, правило про гравців ЄС/не ЄС в заявці не обов’язкове), але тема про Шахтар трохи на поверхні
Відповісти
0
відповів на коментар користувача Volоdymyr Harets
Дякую, прохання пояснити свою дуику, в якому місці і де саме ця тема "на поверхні"?
Відповісти
0
Авиран Ворченко
Не знаю кому які часи вдалося (або довелося) застати на своєму віку. І яких людей зустрічати. Тому я здавалося б відійду трохи вбік. І розповім про часи і людей яких доводилося зустрічати мені в загальних рисах. Але це важливо для тієї думки яку я хотів би висловити. Ну і головне це все безпосередньо стосується нашого олігархатного футболу. Так ось під час розвалу совка з'явилися можливості величезні й різні. Через те що «загальне», «засіки батьківщини» стали «нічиї». І старі закони кримінального кодексу ще планової економіки стали недійсними в новому капіталістичному ладі. І ті, хто спритніший, а головне - менш чистий на руку. Просто брали те, що лежить. Поки інші спали або не розуміли, як можна щось брати, адже це «нечесно». Ці «спритні» люди просто вступили в гроші. Можна в щось інше вступити, а вони вступили в гроші. І вони не були «геніальними менеджерами». О ні. Вони просто вступили в гроші. Ті, хто вступив у менші гроші, часто багато з них потім втратили все. Тому що жбурляли ними. А іноді й вдалі випадки були, коли вдало ввійшли в комерцію, що зароджувалася. І це було все зовсім, зовсім інше ніж зараз. Можна взагалі було отримувати гроші від держави просто за імітацію комерційної діяльності. Я це так підкреслюю, щоб зрозуміли. Не треба було бути «геніальним менеджером». Не треба було навіть інститутів закінчувати. Були у мене з цих людей навіть такі знайомі, які читали газету по складах. Тому що були не дуже сильні в грамоті. Який стосунок усе це має до нашого футболу? Ну в деякому роді найпряміший. Тому що президенти наших клубів і є представники таких ось людей. Тепер що стосується безпосередньо. Вважаю вдалі приклади випадковістю, в яку вдалося вступити колись цим людям. А не якоюсь закономірністю. Наприклад. Суркіс колись запросив Лобановського. З яким Динамо боролося до останнього за трофей КЧ і було дуже близько до цього. Чим він займався всі наступні роки? Та просто шукав спадкоємця Лобановського. Що б вступити знову в те саме, у що він одного разу вдало вступив. Чи можливо таке? Взагалі то можливо все. Але ви розумієте яка ймовірність. Близька до нуля. Що стосується Ахметова. Те ж саме. Колись він вдало ткнув пальцем у бік Бразилії. Коли там ще не занирювали в той ринок так глибоко топ-клуби Європи. Ну і до певної міри пощастило з Луческу. Все. Тепер ринок змінився там кардинально. Але наші вихідці з совка нічого іншого не вміють, окрім як намагатися вступити в те саме. Так що я особливого прориву на місці вболівальників Шахтаря не чекав. Особливо в частині конкурентоспроможності в Європі. І ринок інший і потрібен інший Мірча готовий возитися з бразильськими дітьми. Як бачу новини про Туран це пошук такого Мірчі. Ну а де шукати як не в Туреччині? Луческу ж у Туреччині знайшли. Це просто будуть танці по одних і тих самих граблях.
Відповісти
0
відповів на коментар користувача Авиран Ворченко
Ого, оце я розумію, людина прочитала і видала свою емоційну думку! Може, хтось не погодиться з Вашими думками чи твердженням, але за таку розлогу відповідь - від мене окремий респект!
Відповісти
0
Iros
Цікава стаття, ще цікавіше було б побачити це в реалізації
Відповісти
0
_Олександр Сирота_
відповів на коментар користувача Iros
Це вже залежить від однієї-єдиної людини в клубі
Відповісти
-1
Не бачу тегу "конкурс"
Відповісти
0
_Олександр Сирота_
відповів на коментар користувача Барановський Сергій
Додав, має висвітитися, коли буде видно - дайте знати, бо в редакційній видно, що додано тег "конкурс"
Відповісти
0
відповів на коментар користувача _Олександр Сирота_
Гаразд, глянемо
Відповісти
0
_Олександр Сирота_
відповів на коментар користувача Барановський Сергій
Дякую, чекаю)
Відповісти
0
Показати ще 2
Theyutopiya
Невже перша за 30 років бронза може так радикально впливати на рішення стратегічні клубу ?
Відповісти
0
_Олександр Сирота_
відповів на коментар користувача Theyutopiya
Шахтар не вміє грати у контрпресинг та провалюється в обороні вже роки, а не один сезон, а ця бронза в одному з найслабшому чемпіонаті в історії - це як "останній цвях"
Відповісти
1