Tribuna/Футбол/Блоги/Український футбол/Подивіться, як глибоко впав український клубний футбол – він наближається до історичного дна

Подивіться, як глибоко впав український клубний футбол – він наближається до історичного дна

Зробили показові інфографіки.

86
Подивіться, як глибоко впав український клубний футбол – він наближається до історичного дна

Матеріал про ситуацію України в таблиці коефіцієнтів за підсумками цього сезону змусив замислитися і спробувати осягнути ситуацію з українським футболом на тлі європейського та світового в історичній перспективі.

В ній все теж доволі кепсько – якщо у 90-х Україна як лиш одна з багатьох частин розваленого СРСР підіймалася з дна, то тепер ми до нього фактично повернулися. З одним лиш нюансом.

Асоціація на клубному рівні: найнижче місце з 1995-го, найгірший сезон щонайменше з 2003/04

Спочатку – про місце України у таблиці коефіцієнтів загалом. Станом на зараз за підсумками сезону, що триває, ми 23-ті – з ризиком впасти до 25-го місця.

Однак вже можна стверджувати, що 23 місце – найнижче для УПЛ в ХХІ столітті, а також найнижче з сезону 1994/95. Власне, лише перші три сезони, коли Україна заробляла очки як незалежна асоціація, ми в таблиці були нижче, ніж зараз.

Варто зважати на те, що це показник на дистанції – на нього впливають пʼять останніх сезонів європейського футболу. Тож просто ганити сезон 2024/25 за це падіння недостатньо – до нього йшли планомірно, до того ж саме в останньому рейтингу Україна втратила кампанію «Шахтаря» 2019/20, де той дійшов до півфіналу ЛЄ.

Власне, після того Україна тричі (!) оновила антирекорд набраних очок за сезон у таблицю коефіцієнтів від сезону 2003/04, найбільш раннього, де їх обрахували в УЄФА за нинішньою системою. У сезоні 2021/22 Україна набрала 4,2 очка, минулого сезону оновила антирекорд до 4,1 очка, цього сезону – до 3,6. Саме це в сукупності й призвело до стрімкого падіння.

Оптимізму не додає й той факт, що на місце за підсумками сезону 2025/26 вже не впливатиме сезон 2020/21 – той, де в нас з останніх пʼяти були найкращі показники (6,8 бала).

Рівень клубів: «Динамо» падає стрімкіше за «Шахтар», вперше за 17 сезонів в топ-30 нема представника

Частково за системне падіння України в таблиці коефіцієнтів в останні роки можна і треба звинувачувати клуби поза «Шахтарем» і «Динамо». Ті самі, які відчайдушно борються в УПЛ за потрапляння в єврокубки, щоб потім повилітати там у перших же для себе раундах від купсів-олімпій-університать.

Однак і регрес наших грандів – тих самих, які, прямо кажучи, й тримали місце України в межах пристойного – теж помітний на тлі інших клубів.

«Шахтар», найкращий український клуб у клубній таблиці коефіцієнтів УЄФА, наразі там 39-й – вперше з сезону 2007/08, коли гірники вже теж були найкращими, але лише 46-ми, Україна не має свого клубу в топ-30 рейтингу.

Причому падіння «Шахтаря» почалося після ковіду – пікове для себе 12-те місце гірники отримали не після перемоги в Кубку УЄФА і не в «золоту епоху» УПЛ, а за підсумками вищезгаданого сезону 2019/20.

Власне, то був і останній з шести поспіль та восьми загалом сезонів, коли Україна мала одразу два клуби в топ-30 рейтингу. Причому, якщо подивитися на динаміку місць «Шахтаря» та «Динамо», то помітні дві очевидні тенденції:

• місце УПЛ трималося рівно стільки, скільки «Шахтар» і «Динамо» трималися більш-менш на одному рівні;

• регрес «Динамо» в останні роки виявився значно стрімкішим, аніж «Шахтаря».

Власне, 76-те місце киян в клубному рейтингу УЄФА – найнижче для клубу з сезону 1995/96.

Рівень збірної, утім, тримається – схоже, завдяки легіонерам

Вищезгадана криза поки, схоже, не сильно зачіпає збірну. За підсумками 2024-го Україна посідає 25 сходинку в рейтингу збірних ФІФА – там же ми були за підсумками 2021-го, коли вийшли у чвертьфінал Євро, наприклад.

Та й загалом з 2013 року Україна лиш на сезон випадала з топ-30 рейтингу – загалом тримає рівень в межах 20-30 місць.

Враховуючи стрімке падіння рівня УПЛ, це можна пояснити в першу чергу тим, що українські клуби почали значно охочіше відпускати футболістів за кордон: з Ігорем Суркісом вести справи все ще важко («Вулвергемптон» підтвердить), однак набагато реальніше (це підтвердять «Евертон» із «Борнмутом»).

Однак у цьому, власне, і полягає дилема: відпускаючи найкращих за кордон, українські клуби втрачають у якості – це, своєю чергою, стає одним із факторів падіння рівня клубного футболу.

Найкраще у блогах
Сьогодні, 12:12Автор
Чому матч «Зальцбурга» та «Пачуки» на Клубному ЧС був зупинений на початку другого тайму – в США є свій протокол безпеки
Сьогодні, 11:09Автор
«Бенфіка» Трубіна відкрила перший у світі ШІ-фаншоп – показуємо, як він виглядає
Сьогодні, 09:53Блог
🔥 Не шкодували тренера: у «Поліссі» показали відео, як Ротань відпрацьовує на тренуванні в новому клубі
Сьогодні, 09:44Автор
Чому дівчина Дані Ольмо, Лаура Шмітт, не показує свої ноги
Сьогодні, 00:34Блог
Інстаграм Жоана Гарсії буквально вибухнув після трансферу до «Барселони» 🤯
Сьогодні, 00:06Автор
Дональд Трамп запитав гравців «Ювентуса» їхню думку щодо трансгендерних гравців під час візиту до Білого дому
Сполучені Штати Америки
3
Вчора, 21:03Автор
Легенда «Реала» Тоні Кроос не розгубив скілів на пенсії — навчив сина контролю м’яча
Німеччина
Більше цікавих постів у блогах
Kormak
Рівень українського футболу це 16-22 місце. Зараз ми 23, але той же Шахтар повинен набирати бали в цьому році. Парадокс в тому, що та ж сама Ліга Конференцій приносить більше очок ніж слабий виступ в ЛЧ. Я не розумію хто собі придумав, що український клубний футбол має бути сильніший за польський, чеський чи хорватський. Це просто була епоха олігархофутболу яка майже закінчилась.
Відповісти
46
Костя Варварик
відповів на коментар користувача Kormak
згоден, тим паче під час війни, що вже понад 10 років триває – це взагалі аномалія, що «Шахтар», не граючи на повноцінно своєму стадіоні, так довго тримався серед 20-30 найкращих клубів Європи. але і прагнення «але ж он як було! могли ж!» в загальному розумію
Відповісти
19
Roman Nikolaev
відповів на коментар користувача Kormak
Блохери, журналісти, частина вболівальників. Приклад: Співаковський щиро дивувався, що Шахтар не зміг вразити ворота "аутсайдера" Серії А Болоньї та "середняка" Аталанти. Що вже казати про різні Вікторії Плзень, Ференцвароші та Янг Бойзи, такі "колгоспи" наші гранди повинні обігрувати, не виходячи з роздягальні.
Відповісти
14
Steve Angello
відповів на коментар користувача Kormak
погоджуюсь з вами на 100% щоб вийти більш менш на середній рівень,має бути якась стабільна система,а в нас чемпіонат крутять як хочуть про нищі ліги взагалі мовчу... ну і через війну також такі результат
Відповісти
4
Показати ще 25
В країні економіка якої знаходиться в глибокій дупі, а заробітній плати бюджетникам виплачюються виключно через те що нам на це дають кошти іноземні держави хтось розраховував на щось інше в футболі окрім постійного падіння, а ще на Трибуні є юзери які пишуть що чемпіонат після повномасштабки став сильніше ні ж був до, це ж треба додуматись до такої епічної ху#ні.
Відповісти
20
oleksii__bondar
відповів на коментар користувача Сергій Броваренко
Цей коментар приховано. Показати коментар
Відповісти
-9
відповів на коментар користувача oleksii__bondar
ага, росте шаленими темпами))
Відповісти
8
oleksii__bondar
відповів на коментар користувача Сергій Броваренко
Стосовно всіх інших я погарячкував, але кількість хороших, цікавих команд, з можливостями і інвестиціями в інфраструктуру зросла.
Відповісти
-5
fst
Можна додати що в 1993 це було 28 місце з поміж 39ти асоціацій, а зараз в рейтингу 55 :)
Відповісти
15
Ti Mobile
відповів на коментар користувача fst
Не можу зрозуміти, те що зараз з 55 це добре чи погано)
Відповісти
0
Олександр Лачек
Поки війна і українські клуби не мають можливості грати єврокубки вдома всі роздуми і порівняння з ностальгією за минулими успіхами не є коректними і справедливими. Український клубний футбол не має жодних об'єктивних факторів не падати в європейській класифікації.
Відповісти
8
Костя Варварик
відповів на коментар користувача Олександр Лачек
100%. тут скоріше питання ще й в тому, що на піку УПЛ не заклали фундамент для її сталості через чвари (те ж покращення медійної привабливості, наприклад) – а тепер роботи в рази тут більше
Відповісти
-3
Viper_vs
відповів на коментар користувача Костя Варварик
У нас люди не хочуть платити навіть за перегляд футболу. Коли мова йде про 100грн на місяць) Про який розвиток футболу і привабливості Ліги можна казати?
Відповісти
3
Костя Варварик
відповів на коментар користувача Viper_vs
щоб люди хотіли за щось платити, воно спочатку має бути цікавим і привабливим, не навпаки)
Відповісти
-2
Показати ще 1
Ми наближаємось до свого справжнього місця. По- перше сучасний професійний футбол це гроші. А коли грошей немає то маємо те що маємо. По-друге який інтерес до футболу, така й віддача. Давно не бачив, що діти грали на дворі. Молодь зовсім не цікавиться футболом. А хто взагалі сказав що місце наших клубів має бути вищім ніж клубів наприклад з Польщі чи Словаччини та й інших країн, що є набагато благополучнішими ніж Україна. Я вже й не кажу про війну.
Відповісти
8
Ti Mobile
відповів на коментар користувача Константин Лебедев
Цей коментар приховано. Показати коментар
Відповісти
-7
dy namo
відповів на коментар користувача Ti Mobile
А в другій бундеслізі чому цікавляться? Чи там якийсь захмарний рівень футболу?
Відповісти
2
Ti Mobile
відповів на коментар користувача dy namo
Друга бундесліга сильніше УПЛ по факту
Відповісти
0
Показати ще 2
Kantona
Я б ще враховував інші країни та їхнє бажання зростати. Ми не острів, який дрейфує у футбольному океані
Відповісти
4
fst
Ну і можна ще додати як офтоп, що клуби на відміну від країни мали рейтинг і в радянські часи, і в Динамо було пікове друге місце в європейському рейтингу клубі в 1978 та 1979 :)
Відповісти
4
Костя Варварик
відповів на коментар користувача fst
так) але то все ж геть інші умови розвитку вже
Відповісти
1
Ukrainian1989
Помимо выше описанных причин падения в рейтинге УЕФА, я бы еще добавил то что появилась Лига Конференций где команды средней руки и даже помельче получили возможность набирать неплохо очки, другими словами ЛК нам ничего не дала, так как у нас клубы не конкурентны, а вот чемпионатам где крепкие 3-4-5 места очень помогла
Відповісти
2
Костя Варварик
відповів на коментар користувача Ukrainian1989
та, це теж зіграло свою роль трохи. але трохи смішно, враховуючи, що в нас там все ж грали «Зоря» і «Дніпро-1» ака третя сила УПЛ, претенденти на чемпіонство УПЛ, «мужики» і всі інші позитивні епітети
Відповісти
4
chester14
відповів на коментар користувача Костя Варварик
Але там не грали Динамо і Шахтар, на відміну від лідерів Польщі, Шотландії та інших країн.
Відповісти
-2
Костя Варварик
відповів на коментар користувача chester14
я відповідав на тезу про міцні 3-4-5 місця) а лідери Польщі умовної там грають замість лч-лє, лідери Шотландії взагалі до ЛК майже не опускалися, якщо виліт Селтіка туди в сезоні 21-22 не рахувати, грають в ЛЧ і ЛЄ. в ЛК від Шотландії грають якраз гартси-абердіни, і теж не дуже успішно, насправді (3 вильоти в груповому етапі з трьох)
Відповісти
2
Показати ще 2
fan1706484898516874607
Дуже дивна стаття. Ну типу, а який він має бути в нинішніх обставинах? Добре що взагалі є таке поняття як «український футбол»
Відповісти
1
Вадим S
Ну війна йде, що ви з цим падінням причепилися
Відповісти
1
Руслан Куколь
на все треба дивитися філософські:що не трапляється-могло бути і гірше
Відповісти
1
fst
А, ще можна додати, що 'набрані очки в таблицю коефіціентів за сезон (нинішня система)' - не дуже коректне твердження, тому що правила нарахування коефіціенту країни за цей проміжок часу змінювались
Відповісти
1
Костя Варварик
відповів на коментар користувача fst
правила частково так (в частині бонусів), але їх не перераховували з нуля і загалом +- там вже був єдиний підхід
Відповісти
0
Костя Варварик
відповів на коментар користувача fst
власне, сезон 2003-04 – найраніший, де перераховували заднім числом
Відповісти
0
Sergiy Shkwarka
нічого страшного. Шахтар пробється. Динамо- як повезе. а дивитися на матчі Ворскли, Кривбасу, Полісся, чи Зорі які програють все командам Естонії чи Мальти немає сенсу. тому ніякої трагедії. трагедія он в Покровську чи Часовому Яру. думаю це навіть покращить наш футбол
Відповісти
0
Мистер Леннон
Если боевые действия не остановятся и аэропорты на заработают к началу следущего еврокубкового сезона, то ШД и особенно ДК(Гамбург это провал), стоит подумать о логистике, которая в немалой степени повлияла на низкие результаты в осенней части сезона. Помню заяву руководства Кривбасса летом, мол никаких поблажек участникам еврокубков, но это оказалось абсолютно непрактичным и поблажки таки должны быть.
Відповісти
0
chester14
відповів на коментар користувача Мистер Леннон
Та не змінить нічого логістика, чи Краків, чи Гамбург особливої різниці не робить. Тут питання пересування по Україні.
Відповісти
-5
Asus1936
відповів на коментар користувача Мистер Леннон
Шахта вроде там же на Шальке останеться, шо им менять, на билетах заработали..но от качество поля напрягает!
Відповісти
-3
Ti Mobile
Повернулися до рівня 2000-их, що було перед Кубком УЄФА. Це і є зараз наш реальний рівень
Відповісти
0
Andrewz
Український футбол не впав. Український футбол повернувся туди, де він був до епохи олігархату.
Відповісти
0
DeGoal
Поки війна, важко за щось питати. Ліга та деякі клуби проти переносу матчів, щоб наші клуби хоть трохи були в рівних умовах в еврокубках. Шахтар…Шахтар взагалі в 22 році втратив команду. Якщо інші команди втратили 2-3 гравця, Шахта втратила 15 гравців і всіх тренерів. Тому бажаю всім запасатись терпінням і занизити свої «хотілки»!
Відповісти
-1
oleksii__bondar
відповів на коментар користувача DeGoal
Завдяки цим січневим матчам настає розуміння, що переноси є надзвичайно важливими. Без них Кривбас не міг оговтатись довгий час, виглядаючи як вижатий лимон, ДК взагалі забило на ЛЄ і займалось ротацією на користь УПЛ, ШД також штормило в чемпіонаті, бо там і там грав основою. Якщо ми не хочемо впасти хто зна куди, то їх потрібно відновлювати
Відповісти
-5
Ukrainian1989
відповів на коментар користувача oleksii__bondar
Шахтар потерял ключевые очки в августе, когда еще не было переездов, а Динамо не забивало на ЛЕ, это был их реальный уровень, не надо себя обманывать
Відповісти
-4
відповів на коментар користувача oleksii__bondar
Це відвертий брєд, з переносами було б те саме.
Відповісти
0
Показати ще 1
Андрій Вол
Смута прийде через 2-3 роки, якщо все буде в тому ж самому русі. Якщо війна якимось дивом заморозиться, то може піде на краще, якщо європа допоможе і бізнес почне відновлюватися. А може піде на гірше, якісь незрозумілі вибори і провал з мирняком з хуйлостаном. Абхазія в приклад.
Відповісти
-3
chester14
Як впали так швидшко і піднімемемся, нічого тут страшного нема
Відповісти
-6
Цей коментар приховано. Показати коментар
Відповісти
-7
demarque
Цей коментар приховано. Показати коментар
Відповісти
-7
Viper_vs
відповів на коментар користувача demarque
Хто про що, а кріт про Динамо)) УПЛ важливіша за ЛЄ. Це база. Особливо, не маючи двох рівноцінних складів. Важлива лише ЛЧ, бо гроші. Навіть кваліфікація в ЛЧ може принести більше бабла ніж участь в ЛК))
Відповісти
7
Ukrainian1989
відповів на коментар користувача Viper_vs
А клубный рейтинг Динамо не нужен? Это же влияет на количество потенциально тяжёлых вариантов при жеребьёвке той самой квалификации ЛЧ + деньги за групповой турнир ЛЧ/ЛЕ/ЛК выплачивают, в том числе, исходя из личного рейтинга
Відповісти
-4
Viper_vs
відповів на коментар користувача Ukrainian1989
Може й треба, але чимось доводиться жертвувати. За всім поженешся - нічого не спіймаєш
Відповісти
0
Показати ще 7